Inboedelverzekering dumpt smartphone

Weet jij zeker dat jouw smartphone nog goed verzekerd is? Waar normaal gesproken je smartphone verzekerd was onder de inboedelverzekering, gooien verzekeraars nu de smartphone uit het pakket. Dat blijkt uit berichtgeving van BNR en een onderzoek van financieel communicatiebureau, SevenEight. De reden dat grote verzekeraars deze keuze hebben gemaakt is dat de stijging van het aantal smartphonesschadeclaims een te grote financiële strop opleverde.
Unigarant ontving in 2016 8500 claims van val- of waterschade aan de mobiele telefoon, tegenover vijfhonderd claims in 2011. Niet alleen Unigarant kiest voor een andere aanpak. Zowel Inshared, Ditzo, ING en ASR maken de keuze om deze financiële last bij de klanten neer te leggen. Het nieuwe verzekeringsmodel betekent dat de klanten alleen verzekerd zijn tegen `klassieke oorzaken´ zoals brand, storm en diefstal. Wat dit betekend voor de klanten die én hun inboedel willen verzekeren én val- en waterschade vergoed willen krijgen, is dat zij dus voortaan twee keer zo veel betalen…
De situatie was ´onhoudbaar´ geworden volgens de woordvoerder van Unigarant. ´Sinds 2011 is de schadelast enorm opgelopen´. Echter is dit niet gek gezien de gigantische groei van de smartphone industrie. Een andere oplossing ter compensatie van de kostenpost was om de premie te verhogen. Echter kozen de verzekeringsmaatschappijen juist voor een andere strategie. Volgens de woordvoerder van Unigarant dupeer je ook klanten die juist voorzichtig zijn met hun smartphone als je deze keuze maakt.
Wat betekent dit voor de klanten?
Zorg dat u goed op de hoogte bent van de contractuele afspraken met uw verzekering. Niet alleen dat, zorg ook dat u op de hoogte bent van de algemene voorwaarde die bijvoorbeeld op de website vermeld staan. Laat u vooral niet verassen en zorg dat u goed gedekt bent. De beste tip is om heel voorzichtig te zijn met dit kwetsbare stukje technologie.