Op zoek naar zekerheid bij keuze zorgverzekeraar

Op zoek naar zekerheid bij keuze zorgverzekeraar

Bijna de helft (49%) van de consumenten in Nederland is langer dan tien jaar aaneengesloten verzekerd bij dezelfde zorgverzekeraar. Het lijkt er dus op dat veel consumenten de beste zorg hebben gevonden dat bij hun past. Maar als men deze loyale klanten vraagt om te overwegen om voor andere zorgverzekeraar te kiezen, geeft maar liefst 46% aan dat zij dit zouden overwegen als zij dezelfde zorg vergoed zouden krijgen als bij de huidige zorgverzekeraar. Dit interessante feit is gemeld door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in de Zorgmonitor, het jaarlijks consumenten onderzoek over de zorgverzekeringsmarkt.

Garantie zorgvergoeding

Met een percentage van 69% heeft het grootste deel van de respondenten van het onderzoek zich niet georiënteerd voor een mogelijke overstap.  Het gevoel van zekerheid blijkt vaak de voornaamste reden om lang bij de dezelfde zorgverzekeraar te blijven. Dit geldt natuurlijk helemaal voor de consumenten die langer dan tien jaar bij dezelfde verzekeraar zitten. Die vinden rondkijken naar andere zorgverzekeraars dan ook niet nodig. Dit helpt te verklaren dat in 2016 slechts 10% van de ondervraagden een overstap gemaakt heeft, wat overigens nagenoeg gelijk is aan de voorgaande jaren.

Betere informatie voorziening zorgverzekeringen

Meer consumenten laten overstappen is natuurlijk geen doel op zich, maar consumenten die langere tijd bij dezelfde zorgverzekeraar zitten zonder zich te oriënteren kunnen een verzekering mislopen die wellicht beter bij hun past. Als consumenten zich wel oriënteren, maken ze steeds vaker gebruik van online verzekering vergelijkingssites om een keuze te maken. De consumenten gaven aan het volgende belangrijk te vinden:

  • Informatie betreft vergoedingen in de aanvullende verzekering (39%)
  • Kwaliteit gecontracteerde zorgaanbieders (26%)
  • Hoogte van premie (24%)

Het overzichtelijk maken van de geleverde service van de zorgverzekeraars in plaats van enkel de focus op de hoogte van de premie kan potentieel meer consumenten ertoe verleiden een serieuze afweging te maken wat betreft de keuze van hun zorgverzekering.